Hamarosan új szabályok lépnek életbe az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerrel kapcsolatban

2016. augusztus 1-jétől számos új szabály lép életbe az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerrel (EKÁER) kapcsolatban. A jogszabályi követelmények módosulásával a rendszerbe való bejelentési kötelezettség ki fog terjedni olyan fuvarozással kapcsolatos tevékenységekre is, amelyek korábban nem tartoztak e körbe, emiatt számos piaci szereplő működését érinthetik érzékenyen a módosítások.

 

Az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer 2015. január 1-től került bevezetésre, konkrét működését azonban csak március 1-jétől kezdhette meg, ugyanis ekkor hatályosult a részletes szabályokat tartalmazó 5/2015. (II. 27.) NGM rendelet. A jogalkotó a rendszer legfőbb célját az áruforgalom átláthatóbbá tételében, az emberi egészségre rendszerint közvetlen hatást kifejtő élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések kizárásában és az akkor már tömeges jogsértésként előforduló adócsalási ügyletek kiszűrésében jelölte meg.

A jelenlegi módosítások bővítik a rendszer alkalmazási körét és számos új szabályt hoznak létre a fuvarozók, gépjárművezetők felelősségének tárgyában is, melyek az alábbiakban foglalhatunk össze:

  • a korábbiakkal ellentétben bejelentés kötelessé válnak azok a nem útdíjköteles gépjárművel történő fuvarozási tevékenységek is, melyeknél a gépjármű össztömege a rakodást követően meghaladja a 3,5 tonnát – abban az esetben is, ha nem kockázatos terméket szállítanak,
  • változnak a hatóságok által észlelt jogsértések, mulasztások esetén elrendelhető zárlat szabályai is. Ha az ellenőrző szerv hatósági zárt rendel el, a fuvarozó felel azért, hogy ezt megőrizze, a zár megsértése, feltörése esetén mind a fuvarozó, mind pedig a gépjárművezető bírságolható. A zár önhibán kívüli feltörésének (pl. baleset) bejelentése fontos eleme lesz a felelősség elhárításának,
  • nem csupán az számít majd szabálytalanságnak, hogyha nem jelentenek be a rendszerbe egy szállítmányt, de az is, ha többlet mennyiség kerül bejelentésre az EKÁER rendszerébe, mint amely ténylegesen szállításra kerül. Ha a hatóságok ellenőrzés keretében feltárják a különbözetet, erre a mennyiségre vonatkozóan az áruk értékének 40 százalékig terjedő mulasztási bírságot szabhatnak ki - hasonlóan a már korábban is szabályozott hatósági zár alá vett áruk értékéhez viszonyított, azonos korlátú mulasztási bírsághoz.

 

Amennyiben kérdése merült fel, keresse bizalommal kollegáinkat elérhetőségeiken.